pixel
Teknisk Ukeblad - tu.no
pixel
pixel
 
pixel
pixel
 
Fristelser
Mattenøtter
Bildeserier
XML/RSS-feed
pixel
pixel
Søk stillinger
Legg inn CV
E-postvarsel stilling
Annonsere?
 
pixel
pixel
Anbudsguiden
Annonseinfo
Bedriftshjelperen
Bransjeguiden
Kursguiden
Messekalender
Møtekalender
Valutakalkulator
pixel
pixel
Logg inn
Bli medlem
åpen debatt
Arbeidsliv - utd.
Teknikk
Samf. - politikk
pixel
pixel
Adresser
Abonnere
Adresseendring
Annonsere?
pixel
pixel
pixel
Våre Veger
pixel
pixel
pixel
Ut i verden
 
 
pixel
pixel
pixel
pixel
TEKNA
NITO
PF
pixel
pixel
pixel
Papirutgaven
Teknisk Ukeblad nummer 01/2005 pdf_kant_hoyre
pdf_bunn
Les siste utgave
Arkiv (PDF)
pixel
pixel
pixel
Mediaplan
Mediaplan 2005 kant_hoyre
bunn
TU 2005
Annonseinfo
pixel
pixel
Teknisk Ukeblad - tu.no
pixel
pixel Snarveier: pixel
pixel
pixel Anbudsguide Jobb Møtekalender
Annonseinfo Kontakt oss Nyheter på epost
Bildeserier Mattenøtter Stresstest
pixel
pixel
pixel
Klar til jobb under vann

Nyutviklet operasjonsfartøy har plass til tre fjernstyrte miniubåter:

Tjenester:
» Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig

 
Ulstein verft satser på undervannsløsninger selv om markedet så langt nøler. Operasjonsfartøyet Ulstein S101 har plass til tre fjernstyrte miniubåter (ROV) samtidig. Skipet kan brukes til en rekke oppgaver for overvåking, støtte og utførelse av undervannsoperasjoner. Det skal kunne utføre ulikt arbeid under vann, som installasjon, vedlikehold, konstruksjon på havbunnen, inspeksjon og alle typer undersøkelser av havbunnen ved hjelp av ROV og 3D ekkolodd. S101 er utstyrt med en såkalt moonpool som kan håndtere tyngre ROV-er og undervannskonstruksjoner.

– Det er plass til én ROV der, en annen kan gå ut gjennom en åpning på den ene siden og en liten arbeids-ROV på den andre siden av fartøyet, opplyser viseadministrerende direktør Tore Ulstein til Teknisk Ukeblad.

Avventende marked
Hittil har rederne hatt vanskeligheter med å bestemme seg for å bestille subsea-båter. Ulstein mener årsaken er at disse båtene er mer ensrettede og har snevrere arbeidsområder.
– Jeg tror det er litt av årsaken til at vi hittil ikke har solgt noen S101, men interessen er voksende. Dette er et veldig, veldig interessant marked for oss framover, understreker han.

Designsjef Stig Sandanger Riise tror behovet for nye løsninger øker. I dag er det flest ombygginger i markedet. – Stadig mer kompliserte undervannsoperasjoner krever mer av ROV-fartøyene. I dag snakkes det om at et slikt fartøy må være i stand til å operere minst to eller tre ROV-er samtidig, og under stadig dårligere værforhold, sier han.

Gjenbruk
Ulstein S101 var ferdig utviklet for om lag ett år siden. Det er en av fire kategorier fartøy i Ulsteins kolleksjon. De andre er fartøy for ankerhåndtering, kabellegging og multifunksjonell plattformforsyning. – Utviklingen har pågått de siste to årene, etter at vi ble utskilt som eget verft, opplyser Tore Ulstein.

Designkriteriene varierer noe for de ulike fartøyene, men verftet legger vekt på å bruke en del av de samme modulene. – Vi prøver å gjenbruke løsninger og kunnskap der det er mulig. Da kan vi bygge fartøyene raskere og øke kvaliteten, mener Ulstein.

Bedre skrog
Han anslår at utviklingskostnadene generelt ligger mellom tre og fem prosent av kontraktssummen for et fartøy. Skroget til ROV-fartøyet er stort sett det samme som plattformforsyningsfartøyet, men lengde og bredde er strukket noe. Skrogformen er optimalisert i forhold til sjøbevegelse og motstand.

– Vi legger mer ressurser i utviklingen av nye skrog. Mange design er ikke utviklet i tråd med tida, hevder Ulstein. For plattformforsyningsfartøyet har drifstofføkonomisering vært viktig, og det krever skrog som glir lett gjennom vannet. Også støy er en viktig designparameter.


Debatt - skriv innlegg
Når er man for gammel?
Teknisk tegner
ingeniør
TU med ny profil - si din mening!
Redusere friksjon på is og snø
 
Musikk for de moderne
Konsulent dømt til erstatning
Nye ovner - mindre støv
Varmer vingene med strøm
Astronomisk jubel
Dette er en Tsunami
Kjempe-Mesa fra Kia
Internett styrer T-bane
Livreddende plastdukker
Folkevogn i 22 000 km/h
Internett styrer T-bane
Siste EU-tog går
Konsulent dømt til erstatning
Muligheter og maktesløshet
Perpetuum Mobile
Musikk for de moderne
Nye ovner - mindre støv
Varmer vingene med strøm
Astronomisk jubel
Kort og ærerikt liv
pixel tu.no/jobb - Utvalgte stillinger
pixel
Applikasjonsutvikler
Selvaag Blue Think
Prosjektleder/ overingeniør
Bærum kommune
Leder av byutviklingsetaten
Kristiansand kommune
Leder plan- og bygningsetaten
Kristiansand kommune
Bygg/anleggsingeniør
Drammen Drift
Ingeniør oppmålingsavd.
Førde kommune
Elkraftingeniører
Rambøll i Oslo
Overingeniør + Av.ingeniør II
Ullevål universitetssykehus
Sivilingeniør/ ingeniør/ sivliarkitekt
AT Consult
Ingeniør(avdelingsleder drift/utbygging)
Hjartdal kommune
Teknisk farmasirådgiver Sandvika + spennende muligheter i Hamar og Farsund
Norconsult
Regionsjef og sivilingeniør
DSB Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
IKT-sjef
Høgskolen i Sør-Trøndelag
Senior- + prosjektingeniører
VigorGruppen
Trafikksjef
Statens vegvesen Region vest
Overingeniør (kode 1087)
Etterretningstjenesten
Produksjonssjef
Rio Doce manganese Norway
Engineering Responsible, Template &Structures, Project Engineer, Intervention
FMC Kongsberg Subsea
Sivilingeniører/ Ingeniører
Elkem Bjølvefossen
Leder for Sjøfartsseksjonen
Havarikommisjonen for Sivil Luftfart og Jernbane
Web master/markedsfører
Norsk Kommunalteknisk Forening
Ingeniør/arkitekt
Tromsø kommune
Overingeniør GIS
Vestby kommune
Produksjonsteknikk / Tørking + Treteknologi / Trekvalitet
Norsk Treteknisk Institutt
Stange kommune
Ingeniør VA/ev. driftsleder
Sivilingeniører/ Ingeniører
Aker Kværner Offshore Partner
Product Development Engineer
Borealis
pixel
»  Musikk for de moderne
»  Konsulent dømt til erstatning
»  Nye ovner - mindre støv
»  Varmer vingene med strøm
»  Dette er en Tsunami
»  Kjempe-Mesa fra Kia
»  Astronomisk jubel
»  Internett styrer T-bane
»  Livreddende plastdukker
»  Folkevogn i 22 000 km/h
pixel
pixel
Søk etter firma eller produkt:
pixel
pixel
Stressa? -Ta stresstest!
Stresstest
Test 1 - Hvor stresset er jeg?
Test 2 - årsaker til stress
Tema: Stress
pixel
pixel
pixel
pixel
Nyheter på e-postNyheter på e-post
Alltid oppdatert -
Motta nyhetene fra tu.no på e-post.
pixel
pixel
»  Nye kontrakter til Aker Brevik og Ulstein
»  Venter god vekst i industrien
»  Rettssaken mot Wolden utsatt
»  Vokter euroen som en hauk
»  Pengemaktens høyborg
»  Røkke satser på atomrydding
»  40 år i atombransjen
pixel
pixel
Nyheter på PDANyheter på PDA
Mye på farten?
Motta nyhetene fra tu.no på PDA.
pixel
pixel
»  Ny revidert NS 3475
»  Verdens Standardiseringsdag
»  Ny generalsekretær i CEN
»  EX-konferanse 2004
»  Møt oss på VVS-DAGENE!
pixel
pixel
»  TBL-konjunkturer på rett spor
»  Nærings- og handelsdepartementet
»  Må inn i Europas patent-system
pixel
pixel
»  http://www.nfaplassen.no/index.php?articleid=1828
»  Aktuelle kurs januar / februar / mars
»  NFA gir kr 50.000,- ifm flodbølge-katastrofen
pixel
pixel
pixel
 
pixel
Arbeidsliv - Utdanning
» Teknisk Ukeblad med ny profil
» Arkitektur for ingeniører
» Nær 5% lønnshopp
» Trenger etterutdanning
» Energidirektivet populært
» Matte i koffert
» Leukemi av benzen
» Hett kurs: Nye tenkemåter
» Gjør livet morsommere
» Endelig universitet i Stavanger
Bygg - Anlegg
» Konsulent dømt til erstatning
» Saltet skaper problemer
» Akustikk døgnet rundt
» Ambassader forbedres
» Arkitektur for ingeniører
» Dårlig Farrisvann blir bedre
» Sikker Bjørvika-tunnel
» Utenlandske Bjørvika-veier
» NCC bygger i Bergen
» Mandal inn i tåka
Energi - Elektro
» Må bygge nettet på nytt
» NVE ønsker mer vann
» Miljø- og energidager
» Gassnova ble navnet
» Fjernvarme med ulemper
» Bygger mer ny kraft
» Norsk LNG-skipsteknologi
» Myten om juleribba
» Fant bølgekraft i Spania
» Truer Scanwafer
IKT
» Internett styrer T-bane
» Altor overtar Bravida Telecom
» Overtar firberkompetanse
» Intech bygger på Balkan
» Trådløs epost-foto
» Avslørt av et kort
» Bedrifts-IP fra Telenor
» Forener DAK-programmer
» Ekspertise: Horten og Raufoss
» Forbyr populært PC-spill
Naturvitenskap - Teknologi
» Astronomisk jubel
» Kort og ærerikt liv
» Tsunami-varsel fra Hønefoss
» Folkevogn i 22 000 km/h
» Nærmer seg nærkontakt
» Beduintelt for tusener
» Håndleddstøtte i superplast
» Livreddende plastdukker
» Neppe norsk tsunamivarsel
» Huygens erobrer Titan
Offshore
» Sparer liv med regler
» LNG-teknikk fra land til sjø
» Samarbeider med russerne
» 25 nye Petromax-prosjekter
» Gassnova ble navnet
» Første LPG-flyter
» Eksporterer ultralyd
» Gassferger for milliard
» Norsk LNG-skipsteknologi
» Grunnforsker på heltid
Industri - Produksjon
» To nye skip fra Brevik
» Livreddende plastdukker
» Norske tsunamier
» øl-penger på Elkem
» Femti om dagen
» Forener DAK-programmer
» Ekspertise: Horten og Raufoss
» Pris til Haugalandet
» Fortsetter produksjon
» Maskinsyn redder bedriften
Samferdsel
» Internett styrer T-bane
» Varmer vingene med strøm
» Kjempe-Mesa fra Kia
» Sikrere C5
» Rekord i flysikkerhet
» Snart luftklar kjempe
» Gassferger for milliard
» Sikkert grep på glatta
» Juleeventyr - trafikk som søt musikk
» Trebru på Europavei
Miljø
» Nye ovner - mindre støv
» Miljø- og energidager
» Bedrifts-IP fra Telenor
» Leukemi av benzen
» Samboere for miljø
» Fant bølgekraft i Spania
» Mye til miljø
» Mange muligheter for CO2
» Refser miljøpolitikken
» Verdens grønneste juletre
Fristelser
» Musikk for de moderne
» Imponerende liten
» Trådløs epost-foto
» Natti natti
» Kompakt støvsluker
» Blåplugg
» Selvpoppet er velpoppet
» Premiere i stua
» Redder bordplata
» Norsk portabel multimedia
pixel
pixel
© 1995-2004 Ingeniørforlaget AS
RedaktøransvarAnsvarlig redaktør: Tommy Rudihagen
Nettredaktør: Tore Stensvold
Webutvikler: Asbjørn Goa
E-post til nettredaksjonen: nettdesk@tekblad.no
E-post til TU-redaksjonen: redaksjonen@tekblad.no
 
Besøksadresse: Sørkedalsveien 10 C, Majorstuen, Oslo, Norge
Postadresse: PB 5844 Majorstuen, N-0308 Oslo
Telefon: 23 19 93 00
Telefaks: 23 19 93 01
Annonsere: Informasjon og priser